Å jobbe på hjemmekontor byr på en del utfordringer og helserisiko knyttet til både den fysiske og den psykiske helsen.

Ofte er tilretteleggingen av arbeidsplassen på hjemmekontor mer utfordrende. Mange av oss har hjemmekontoret ved kjøkkenbordet, i stua eller i sofaen. Å jobbe på en ugunstig arbeidsplass over tid kan by på utfordringer, spesielt for nakke, rygg og skulder.

Det er viktig å tilpasse arbeidsplassen hjemme på best mulig måte og samtidig ta aktive grep for å hindre belastningsplager.

Enkle tips og tiltak kan bidra til å optimalisere hjemmekontoret.

Arca tilbyr derfor ulike tiltak rettet mot bedriftene som har mange ansatte på hjemmekontor. Bedriften kan velge et av tiltakene eller en kombinasjon av flere tiltak.

Vi tilbyr prøvetimer!

Optimalt hjemmekontor
  • Varighet: 60 minutter
  • Kursholder: Fysioterapeut
  • Innhold:
    • Tips til tilrettelegging av arbeidsplassen på hjemmekontoret
    • Råd og tips om hvordan kan få en sunn arbeidsdag på hjemmekontoret
      • Faste rutiner
      • Aktive pauser
      • Gjennomgang av en «aktiv pause» med øvelser for nakke, skulder og rygg.
    • Hva kan gjøres utenom arbeidstiden?
    • 15 min aktiv pause med øvelser for armer/skulder/nakke
  • Alle kursdeltagere får «verktøy» for bruk på egenhånd i etterkant av kurset:
    • Ferdig plakater (PDF) med øvelser for nakke, skulder og rygg
    • Ferdige treningsprogram (PDF) rettet mot nakke, rygg og skulder
    • Ferdig 60 minutters treningsprogram (PDF) med øvelser for hjemmetrening av hele kroppen
  • Varighet: 15-20 minutter
  • Arca stiller med dyktige og inspirerende instruktører.
  • Innhold:
    • Aktiviteten inkluderer enkle øvelser for bevegelighet og styrke, samt uttøyning og avspenning. Primært for nakke, skuldre, armer og rygg. 
  • Hensikt:
    • Hensikten er å forebygge muskel- og skjelett smerter/plager og belastningslidelser. Det anbefales at de som har en sittestillende jobb daglig gjennomfører aktive pauser. Det vanlige er at bedriftene har Aktiv pause til et fast tidspunkt en eller flere ganger i uken.
  • Gjennomføring:
    • Aktiv Pause gjennomføres via Teams eller lignende plattform, og det er ikke nødvendig å skifte til treningstøy. Aktiviteten er enkel og lystbetont og alle som ønsker det kan delta.
  • Varighet: 45 eller 60 minutter
  • Arca stiller med dyktige og inspirerende instruktører.
  • Innhold:
    • Vi har instruktører som har kompetanse i alt fra yoga og pilates til styrketrening og tabata. Vi skreddersyr treningen etter bedriften sitt eget ønske, og finner en passende instruktør. Den mest populære online treningen er en kombinasjonstime med både kondisjons- og styrkeøvelser med egen kroppsvekt.
  • Hensikt:

·      Hensikten er at bedriftene kan tilby sine ansatte en god treningsøkt som først om fremst fører til positiv helseeffekt. I tillegg vil trening føre til en mer robust kropp som bedre tåler stillesittende arbeid. Det vanlige er at bedriftene har online trening til et fast tidspunkt en eller flere ganger i uken.

  • Gjennomføring:
    • Treningen gjennomføres via Teams eller lignende plattform. Treningen er enkel og lystbetont og instruktøren tilrettelegger med ulike alternativer slik at alle kan delta uansett nivå.