Skadeforebygging

Vi tilbyr skadeforebyggende tiltak for ditt idrettslag.  For alle idretter!

Hva tilbyr vi?

  • Skadeforebyggende trening i våre lokaler i Østensjøveien 32
  • Treneropplæring for trenere i deres idrettslag
  • Individuell fysisk kartlegging med utarbeidelse av individuelt tilpassede øvelser
  • Informasjonsbrosjyrer med tips til skadeforebyggende øvelser og opptrening ved typiske skader tilpasset din idrett. 

Som idrettsutøver er man utsatt for både belastningsskader og akutte skader.

Arca brenner for å hjelpe idrettsutøvere til å redusere risikoen for en skade i størst mulig grad.

Skadeforebyggende tiltak med blant annet skadeforebyggende trening har vist å kunne halvere risikoen for en idrettsskade. 

Vi har faglig oppdaterte og dyktige terapeuter som legger opp til en variert og morsom treningsøkt. Vi velger ut øvelser som er viktige for den aktuelle idretten og som gjennom forskning har vist å ha best effekt!

Ønsker ditt idrettslag skadeforebyggende trening eller andre skadeforebyggende tiltak?

Kontakt oss på 45 27 62 40 eller camilla@arca.no

  • Ensformig belastning, som for eksempel mye fotball, fører til økt risiko for belastningsskader. Samtidig er fotball en aktivitet med mye kontakt og raske retningsforandringer noe som gjør spillerne ekstra utsatt for skade.
  • Skadeforebyggende trening vil bidra til å bedre balanse, stabilitet og smidighet, samt å styrke den muskulaturen som blir utsatt for mye belastning ved fotball.
  • Skadeforebyggende trening i treningshverdagen er viktig allerede i ung alder. Dette vil skape en god vane og basis som bidrar til å hindre idrettskader i langvarig idrettsaktivitet.
  • Riktige og fornuftige tiltak når en skade først har inntruffer gjør at man kommer raskere tilbake til idretten.
  • Trenerne er våre sentrale personer vi må øke kompetansen til når vi skal lykkes med å implementere skadeforebyggende trening i treningshverdagen.
  • Øvelser med fokus på knekontroll, balanse, bevegelighet og styrke av utsatt muskulatur som muskulatur på bakside lår og lyske.
  • Treningen består av øvelser som er viktige for den aktuelle idretten og som gjennom forskning har vist å ha best effekt på å redusere skaderisiko!
  • JA, skadeforebyggende tiltak har vist å kunne redusere risikoen for både akutte- og belastningsskader med opptil 50%.
  • OG, i tillegg til å redusere skaderisiko har treningen vist å ha prestasjonsfremmende effekt