» » Hva du må spise for å få mest ut av treningen

Hva du må spise for å få mest ut av treningen

posted in: Trening | 0

 

Hva du må spise for å få mest ut av treningen

Kardio

Hvis du trener aerobic, for eksempel Zumba, sykling, løping eller HIIT, pass på at du får nok i deg riktig mengde av fet og sukker før du skal varme opp, og ikke overdriv med proteiner, tipser internettmagasin Health.com.

60 – 90 minutter før treningen anbefales det å ta en smoothie med banan og skogsbær. Tilpass maten ditt behov for rask transformasjon til muskelenergi uten at den tyngder deg i magen. Ca 20-30 minutter etter treningen har du et tidsvindu når dine muskler absorberer maksimalt næringsstoffer og bygger seg sterke igjen. Da må du huske å spise nok proteiner, men vær forsiktig med fet. Ha proteinbar tilgjengelig for å komme raskt opp i energinivå etter treningen.

Les også:

Ditt perfekte løp.

Når du trener styrke

Spis balansert mat som er rik på karbohydrater og proteiner en til to timer før treningen, og drikk rikelig med vann. Karbohydrater vil hjelpe dine muskler å holde ut, mens proteiner fortsetter å bygge dem opp.

Under trening: bytt vann med sportsdrikke. Sukker i drikken vil gi deg ekstra energi og vil hjelpe deg å holde ut lengre. Etter treningen drikk bare vann eller proteinblanding.

Forbered deg til konkurranse, race eller maraton

Planlegg maten nøye. Under opptreningen og natt før kampen eller løpet spis lavfiber- og lavfettretter og mye karbohydrater. For eksempel pasta, hvit baguett og banan. Ikke drikk mye hvis ditt løp tar under en time, men for et lengre løp drikk hver 20 min sammen med 30 til 60 gram energy gele.

Etter løpet drikk tilbake alt du har svettet ut.

 

Leave a Reply