» » Teknikken er ikke alt!

Teknikken er ikke alt!

posted in: Arca, Klinikk, Trening | 0
God variasjon og at hovedvekten av aktivitet er lystbetont er det viktigste.

Unngå treningsskader på treningssenter

Selv om de fleste vet at bra teknikk forebygger risiko for skader, er det ikke bare teknikken som må stå i fokus når man trener på et treningssenter. Det er flere faktorer som er viktige å tenke på.

Vi har samlet noen tips på hva som må stå på din huskeliste når du skal trene.

Ikke hopp over oppvarmingen

Vi har det ofte travelt og rusher inn i styrkesalen uten oppvarming. Mange nedprioriterer denne delen av treningen når de er presset på tid–> Noe som kan øke skaderisikoen. Oppvarming øker kroppstemperaturen, tøyer ut musklene og forbedrer mobilitet i leddene. Alt dette gjør at kroppen din gradvis venner seg til høyere intensitet og gjør deg mer klar for hard trening.

Ikke gjør de samme øvelsene hver gang

Det er smart å unngå å gjennomføre samme øvelsene hver gang du trener. Ved trening bryter man ned muskulaturen og det gjør at kroppen trenger hvile for å bygge opp igjen muskler og ledd man gjennomfører en ny økt. Variert trening utfordrer kroppen din på en gunstig måte og gjør treningen mer holistisk samtidig som du unngår å overbelaste muskler og ledd med for hyppig repetisjon uten nok hvile mellom treningsøktene.

Ikke gjør alt som din trenings-app sier

Av og til overlater vi for mye til elektroniske deviser. Det føles bra å kunne slappe av og bare utføre kalkulerte råd fra ferdiglagde programmer. Disse er ikke skreddersydd din hverdag og tar ikke din totalbelastning i betraktning. Det er derfor veldig viktig at du lytter til signaler fra kroppen.

Belast musklene på en riktig måte

De fleste sliter med å ikke få nok aktivitet inn i hverdagen og har også problemer med å pushe seg utenfor komfortsonen. Et godt treningsprogram bygger på flere intensitetsnivåer over en periode. For å unngå utbrenthet og lite motivasjon i perioder kan det være veldig gunstig å variere både intensitet og aktivitet. Løping, sykling, styrketrening, yoga, dans, klatring etc er alle gode aktiviteter på veldig ulike måter.

Ha en plan for din progresjonstrening

Planlegging vil hjelpe deg å ha en hensiktsmessig treningshverdag og sikre bedre kvalitet på øktene du gjennomfører. Da har du alltid en plan for hvor mye du skal løfte og hvilke øvelser som er best for deg og dine mål. Er det noen bevegelser eller utstyr du bør unngå? Jo mer forberedt du er for hver trening, desto bedre blir resultatene. Man kan vurdere å bruke en personlig trener som hjelp for å komme i gang eller som fast treningspartner over en periode. Dette kan hjelpe deg med progresjon på en sikker måte.

 

LES MER: Skader ved tunge løft

Leave a Reply