» » HIIT- trening

HIIT- trening

posted in: Arca, Klinikk, Trening | 0

Hvor ofte kan vi trene HIIT?

 

Den siste tiden har flere og flere fattet interesse for treningskonseptet HIIT. Denne intensive intervalltreningen byr på motiverende utfordringer og gode resultater. Det sies å være den raskeste og mest effektive måte å komme i fysisk form på, øke forbrenningen og fortsette å brenne kalorier lenge etter at man er ferdig med treningen. (Et fenomen kjent som EPOC, eller overflødig oksygenforbruk under trening.)

Men, HIIT er ikke ment å gjennomføres hver dag. Du kan til og med redusere din evne til å vedlikeholde og øke treningsintensiteten hvis du trener HIIT for ofte.

Da HIIT treningsform ble utviklet var tanken å heve hjertefrekvensen i en kort periode etterfulgt av hvile i en gitt periode, i syv til ti minutter sekvenser, slik at du kunne utføre treningen med maksimal innsats.

HIIT er som sprint -det tømmer deg for krefter. Det gjør at HIIT- trening flere dager etter hverandre ikke vil gi like god effekt fordi kroppen ikke er restituert nok fra forrige økt. I tillegg krever det godt overskudd siden dette er økter som får deg ut av komfortsonen.

HIIT er den raskeste og mest effektive måte å komme i fysisk form på, øke forbrenningen og fortsette å brenne kalorier lenge etter at man er ferdig med treningen.

Hvor lenge er du villig til løpe med maksimal hastighet?

Hvis du har utført ti 30 sekunders sprint vil du totalt ha gjennomført en 5 minutters sprint. Det er mye lenger enn noen kan klare på en repetisjon.

Når du trener HIIT riktig vil du ha gode forutsetninger for å redusere kroppsfett, øke muskelmassen og muskelstyrken og i tillegg forbedre hjerte- og lungekapasiteten.

Andre grunner til at man ikke skal gjennomføre HIIT hver dag?

Først og fremst det handler om å unngå skader. Dersom musklene ikke rekker å bygge seg opp igjen etter treningsnedbryting er det lett å trene på seg skader.  Unngå å jobbe med høy intensitet på samme muskelgrupper flere dager på rad. Derfor er balansen mellom belastning og hvile essensiell.

Mental utbrenthet kan være like stort hinder for å klare å fortsette med treningen. Den har negative konsekvenser i form av at tankene ikke følger med på det kroppen gjør og du kan lettere utsette kroppen din for slitasjeskader.

 

Mange anbefaler å trene HIIT to ganger i uken for å kunne hente fordeler av treningen uten å bli utsatt for risiko for skader.

 

Les også: Hvor mye effekt får du ut av treningen?

Leave a Reply