» » Tren kjernen for å få mer glede av dine favorittaktiviteter

Tren kjernen for å få mer glede av dine favorittaktiviteter

posted in: Arca, BHT, Trening | 0
Arca`s gruppetreningsinstruktør og PT Jane Gustavson

Intervju med Arca`s gruppetreningsinstruktør og PT Jane Gustavson

 

Jane er 39 år og har jobbet med trening siden 2010. I 2014 sertifiserte hun seg som PT-instruktør ved Safe-education. Jane har jobbet i Arca siden august 2016.

Jane, hva liker du best ved å jobbe i Arca

– Jeg liker at jeg jobber selvstendig, møter interessante kunder og har mulighet til å jobbe med både styrke, kondisjon og funksjonell bevegelighet/pausegym

Hvorfor pausegym? 

– Den får i gang blodomløpet, ikke slik at du begynner å svette, men får i gang energien i kroppen.

Hva er din motivasjon for å jobbe med trening?

– Trening var en hobby til å begynne med, men etter hvert ble til en fulltidsjobb. Motivasjonen kommer fra å kunne hjelpe andre og å se hvor mye det betyr for kundene  mine å gå gjennom positive forandringer på grunn av trening. Spesielt er god helse er den mest motiverende faktoren. Aktivitet er nødvendig for å forebygge god helse generelt.

Vi spør Jane om trening av kjernemuskulatur: Hvorfor det er så viktig?

– For eksempel hvis du driver med løping eller langrenn, må du kunne stabilisere kroppen. Styrketrening av kjernemuskler  hjelper deg å hindre for mye rotasjon i overkroppen og hjelpe deg til å få mer glede av dine favorittaktiviteter. Dette gjelder både menn og kvinner. Når jeg hjelper dem med å trene kjerne prøver jeg å flytte fokus fra estetikk til helseperspektiv. Du kan være sterk selv om musklene ikke synes tydelig på kroppen. Jeg oppfordrer mine kunder til å begynne med trening uansett utgangspunkt, bare starte et sted.  Både inne- og utetrening har positiv effekt på helsen.

Hvilke muskler gjelder kjernemuskulaturen?

– Obliques, ytre skrå muskler på begge sider av kroppen.  De hjelper med å gjøre kroppen mer fleksibel. Godt trente obliques stabiliserer kroppen i rotasjonsbevegelser. De rette bukmusklene hjelper kroppen å bøye fremover. Vi trenger kjernestyrke i alle løftbevegelser, samtidig som muskelen holder våre interne organer på plass.

Hvilke øvelser kan du anbefale for å trene kjernen?

 – Sideplanke, russian twist, press med strikk (pallof press), V-situps, butterfly situps, rollouts med hjul.

Har du gode tips for en god treningsøkt?

-Tren alltid magemusklene til slutt. Start med andre styrkeøvelser som knebøy, utfall, markløft og pushup. Disse øvelsene bruker man veldig mye energi på fordi store muskelgrupper er i bruk. I øvelser der du trener magen, kan du isolere magemusklene og la resten hvile. Tren kjernen og generelt styrke 2-3 ganger i uken.

Hvilke treningsutstyr kan du anbefale?

– Jeg foretrekker å jobbe med kroppsvekt, men også strikk og ball er gode hjelpemidler når det gjelder kjernen.

Tradisjonelt stiller vi tre raske spørsmål til Jane:

 

Leave a Reply