» » Vårens hyppigste skader

Vårens hyppigste skader

posted in: Arca, BHT, Klinikk, Trening | 1
Naprapat Svend Linderoth i Arca anbefaler

Det nærmer seg våren, og med den en løpesesong!

 

Hvilke plager kan oppstå i forbindelse med dette. Vår naprapat Svend har gode råd og anbefalinger.

 

1. Hvilke plager har du opplevd i løpet av din praksis som naprapat som er typiske for våren?

– Det folk oftest søker hjelp for uansett årstid er rygg, nakke og skulderplager, og andre symptomer relatert til disse.

Det som naturlig nok skjer oftere om våren enn andre årstider, er at hyppigheten av løpsrelaterte skader og plager øker.

De fleste løper mindre på vinteren. Da vil en brå overgang til stort treningsvolum på løpeøktene øke risikoen for plager i fot, akilles, legg, kne og hofte.

2. Hvordan forebygger man slike løpeskader?

– Det viktigste rådet jeg vil gi er å ikke øke treningsbelastningen for raskt.

Forskningen på skader i forbindelse med løping viser at å øke det totale treningsvolumet (målt i kilometer eller tid) med mer enn 10 % per uke, gir en betydelig økt skaderisiko da kroppen ikke rekker å tilpasse seg.

Her spiller intensiteten i øktene også en rolle og da kan denne formelen brukes:

Antall minutter du har løpt i en økt ganget med følt intensitet 1/10. For eksempel 4/10 x 50 min = 200. Poengsummene fra alle øktene i uken legges sammen og økes ikke mer enn 10% neste uke.

En annen ting man kan gjøre for å forebygge løpsrelaterte plager er å trene styrke jevnlig gjennom hele året.

Det viser seg at styrketrening også har en positiv effekt på løpsøkonomien, altså at avviklingen av hvert løpesteg går litt lettere.

Eksempel på trening kan være tradisjonelle øvelser som markløft. Siden løping handler om å utvikle kraft på ett ben av gangen, er det relevant å trene forskjellige varianter av ettbens øvelser.

I tillegg kan man se på løpsteknikken. Noen løpere har et litt for langt og tungt steg. Andre hopper litt for mye opp. For disse løperne kan det være smart å ta litt kortere steg og øke stegfrekvensen.

3. Hvordan går man frem når plager har oppstått?

Når jeg skal vurdere og undersøke en skade eller smertesymptomer må jeg vite om tidligere skadehistorie, nåværende og tidligere treningsvaner, totalbelastning med jobb/studier, søvnvaner og kosthold.

Deretter prøver vi å finne en løsning for den enkelte. Det vil ofte bestå av behandling, råd og treningsveiledning.

Avslutningsvis vil jeg påpeke at smerter nødvendigvis ikke betyr at du har en skade med vevsforandringer. Du kan være beskyttet av smerte en stund før en reell skade har oppstått. I disse tilfellene er det mer snakk om at kroppen reagerer på totalbelastningen og sier i fra om det.

 

One Response

  1. […] Les også: […]

Leave a Reply