» » Hvor mye effekt får du av treningen?

Hvor mye effekt får du av treningen?

posted in: Trening | 1

 

Hva er fysisk aktivitet? Hvordan forholder du deg til aktivitet? Er du en av de som er nødt til å dra på treningsstudio for å gjøre fysisk aktivitet? Er det slik at om man skal gjøre fysisk aktivitet er man nødt til å dra på treningsstudio? Hvor man så «MÅ» tilbringe en tredjedel av dagen sin der, for så bruke flere tusen på trenings-abonnement, sports utstyr, fancy klær, som skriker at jeg trener hele dagen (også kalt active wear) eller bruk de resterende pengene som du tjener på en PT? Forstå meg rett når jeg sier dette, det er god støtte i et treningsstudio og en PT, men er dette nødvendig for å utøve fysisk aktivitet?

 

Forfatter:

Marius Bakkan, 2016
Praksis student
Bachelor Fysisk aktivitet og ernæring  –  Høgskolen Kristiania

 

Ser vi på utvikling i verden, kommer det frem at stillesitting er blitt en av de største synderne for utvikling av overvekt og fedme, sammen med dårlig kosthold. I U.S.A er hver tredje amerikaner overvektig eller preget av mild fedme eller alvorlig fedme, noe som med fører økt risiko for utvikling av en rekke sykdommer som; kreft, diabetes type-2 og hjerte og karsykdommer. Greit sier du, dette er jo i Amerika og de er jo late og usunne. Ok, tror du vi er ekskludert da, fordi vi er et av de rikeste landene i verden? NEI, slik er det ikke, for forsking viser nå at vi i Norge beveger oss like lite og om ikke mindre enn amerikanerne i aldersgruppen 20-50 år. Vi har ikke bar hermet etter Amerikanerne, vi har gjort det bedre enn de. Og det er kanskje ikke på det vi ønsker å være best i.

Forebygging for utvikling av overvekt og fedme er den beste investeringen man kan gjøre for seg selv. Denne investeringen trenger ikke å koste skinnet eller lommeboka din. I dagens samfunn ser det ut til at fysisk aktivitet skal være harde trenings økt som får tårene til å trille og en ubehagelig smak av blod i munnen eller så må man ha store muskler med tilnærmet null i fettprosent. Dette vil være misvisende og intimiderende for mange som har et ønske om å gjøre en endring. Om dette er deg, vil jeg anbefale deg å ta «hverdags aktiviteten» på alvor. Hverdags aktivitet er den aBilde1ktiviteten man bedriver når man gjør noe så praktisk som hus-rengjøring, hagearbeid, gå til jobb, tar trappa fremfor heis eller rulletrapp, også kalt snik mosjon. Det er denne mosjonen som vil være den største påvirkningsfaktoren for helsen, sammen med kosthold. En kontinuitet med hverdagsaktivitet og fysisk aktivitet vil utarte seg i helsefremmende gevinster som; bedre hjerte- og lunge kapasitet, muskel utholdenhet og styrke, forbrenning i cellen o.l. En figur som vi ofte nevner er forholdet mellom fysisk aktivitet og helsegevinster. Tolkingen av den er at med litt aktivitet vil man få stor økning av helsegevinster, men mere er bedre. Det å trene trenger ikke å være hard fysisk utmattelse. Anbefalingene fra helsedirektoratet tilsier minimum 30 minutter med moderat intensitet hverdag (150 minutter i uka), eller 75 minutter med høy intensitet. Disse kan også deles i tre 10 minutter i løpet av dagen.

Så en dag med snikmosjon kan se ut slik.

  • Gå til jobben fra busstoppet eller ta trappene fra parkeringsplassen og opp til kontoret.
  • Ta trappene både ned og opp igjen i lunsjen.
  • Ta en gå tur mens du snakker i telefonen eller drikker litt vann i løpet av dagen.
  • Gå hjem fra busstoppet.
  • Gå eller sykle til butikken
  • Leke med barn.
  • Støvsuge eller vasken hus og leilighet

For å forebygge overvekt og fedme trenger du verken dyre treningsklær eller abonnement på treningssenter, selv om mange synes det er en ekstra motivasjon, så er det ikke nødvendig. Det handler om å bevege på seg, og benytte seg av de mulighetene man har i en travel hverdag til å bevege på seg.

 

dine 30
Bildet er lånt i fra Dine 30 sin Facebook side.

One Response

  1. […] Les også: Hvor mye effekt får du ut av treningen? […]

Leave a Reply